Całe stulecia książka kształtowała umysły naszych przodków i była
nieodzownym elementem wpływającym na kulturę różnych epok. Mimo że dostęp do
niej był ograniczony, treści zawarte w książkach zmieniały świat i były motorem
jego postępu w każdej dziedzinie życia.
Badania Zakładu Badań Czytelnictwa Biblioteki Narodowej oraz Ośrodka Badania Opinii Publicznej wykazały, że stajemy się społeczeństwem, które
czyta coraz mniej. To bardzo złe prognozy zwłaszcza, gdy uzmysłowimy sobie jak
ważne funkcje spełnia czytanie w życiu człowieka.
Gdybym miała snuć opowieść o tym dlaczego
warto czytać książki, zaczęłabym od dziejów informacji międzyludzkiej począwszy od rysunków naskalnych
aż do książki drukowanej.
Człowiek z Cro-Magnon ok. 29 000 r. p. n. e. |
Rysunki w grocie Lascaux (Akwitania) we Francji powstały ok. 15 000 r. p. n .e. | |
Wtrąciłabym też wiadomości o najstarszych książkach zarówno na świecie jak i w Polsce, a także o jej współczesnych formach niedrukowanych.
Najstarsza książka w Polsce znajduje
się w Bibliotece Katedralnej w Gnieźnie. Nosi ona datę: 800 r.
|
Ważna byłaby tu też definicja samego czytania oraz
informacja nie tylko o jego wpływie na zasób wiedzy człowieka, ale i o jego
oddziaływaniu terapeutycznym oraz w jaki sposób
może ono pomagać w życiu m. in. o biblioterapii.
W księgarni |
Biblioterapia - Anker-_Die_Andacht_des_Grossvaters_1893 |
Brytyjski historyk George
M. Travelyan (1876-1962) powiedział: "Wykształcenie
dało ludziom umiejętność czytania, ale nie nauczyło ich umiejętności wyboru
lektury. To właśnie jest źródłem sukcesu brukowej literatury" . Ważne więc
jest wskazanie na kilka źródeł, z których można czerpać wiadomości o książkach
wartych przeczytania. Na świecie i w Polsce
istnieje wielu akcji, które
propagują czytanie i dowodzą o szacunku
dla książki.
Warszawskie Targi Książki 2011 r. |
Książka
Czemu
książka stoi niema?
Może o
czym mówić nie ma?
Jej
literek czarne rządki
smutne
jak jesienne grządki.
Czemu
taka nudna, pusta,
jakby
jej zamknięto usta?
Aż tu
nagle, moja miła,
niema
książka przemówiła.
I
gadała, i śpiewała,
czego
nie opowiadała!
O
przygodach, awanturach,
ptakach,
kwiatach, morzach, górach.
Gdzie
to wszystko w niej mieszkało?
Jak to
wszystko w niej drzemało?
Chyba
nie ma o co pytać:
nauczyliśmy
się czytać.
Anna Kamieńska
(1920-1986)
Książka
czeka
Książka nas uczy , książka cieszy ,
czasem zadziwi
nas niemało
albo po prostu tak rozśmieszy ,
jakby się dobry
żart słyszało.
Książka też mądrze nam doradza
różne wskazówki ,
wzory daje.
Książka w szeroki świat wprowadza ,
dalekie z nami
zwiedza kraje.
Lubimy książkę-przyjaciółkę.
Wiesz co ci powiem?
Nie odwlekaj.
Masz trochę czasu? Spójrz na półkę ,
sięgnij po książkę!
Książka czeka!
Hanna
Łochocka
Książka
Gdy starą książkę szanujesz, podarte
kleisz stronice,
to ci się nisko kłania podróżnik, uczony lub rycerz,
to ci dziękują Tatry i węgiel kopalń głębokich,
Wawel i morze, co w dali falami liże obłoki.
Gdy książce zmieniasz okładkę, żeby nie była podarta,
to ci się słońcem uśmiechnie na czystych, mądrych kartach
i wszystko stanie się jasne, i wszystko powie ci ona,
i będziesz na lekcji "śpiewał". Nie wierzysz, to się przekonaj!
to ci się nisko kłania podróżnik, uczony lub rycerz,
to ci dziękują Tatry i węgiel kopalń głębokich,
Wawel i morze, co w dali falami liże obłoki.
Gdy książce zmieniasz okładkę, żeby nie była podarta,
to ci się słońcem uśmiechnie na czystych, mądrych kartach
i wszystko stanie się jasne, i wszystko powie ci ona,
i będziesz na lekcji "śpiewał". Nie wierzysz, to się przekonaj!
Te domy, miasta, fabryki, wagonów
długi szereg
pomogły rękom zbudować linijki czarnych literek.
Przygoda wiatrem pachnąca, historii tęczowa wstążka,
nauka, stary przyjaciel - to wszystko twoja książka.
pomogły rękom zbudować linijki czarnych literek.
Przygoda wiatrem pachnąca, historii tęczowa wstążka,
nauka, stary przyjaciel - to wszystko twoja książka.
Witold Michalski (ur.1921)
Pochwała
książki
(fragmenty)
[...] Lubię te księgi, co na półkach
drzemią
I milczą mądrze, bo już wszystko
wiedzą
Co jest na ziemi i co jest pod
ziemią
I co się dzieje za tą ziemską
miedzą,
Gdzie gwiazdobiory, komety i słońca
Toczą się w przestrzeń, która nie ma
końca.
Lubię te księgi, które z wiek po
wiek
Gromadzi skrzętnie na półkach
bibliofil,
Bo każda inną ma twarz tak jak
człowiek,
Bo każda inny ma duchowy profil
I są zwierciadłem, w którym się
odbija
Wszystko co wieczne i co nie
przemija.
[...] Są książki takie jak dzieci
figlarne,
Gdy się je razem na murawę puści –
Są książki smutne, melancholią
czarne,
w których się dusza ludzka zaczeluści...
Takie co słońca przesypują złoto,
I takie które tęsknią za tęsknotą.
Przyjaźń przeminie po pierwszym
upiciu,
Miłość się urwie najkraśniejszej wstążce,
Za mało mamy pięknych spotkań w życiu,
Lecz najpiękniejsze zawdzięczamy książce.
W godzinach smutku, tęsknoty, wesela,
Wracamy do niej jak do przyjaciela.
Księgo! tyś źródłem z którego wytryska
Strumień człowieczej nieśmiertelnej myśli.
Czas przez ruiny idzie i zwaliska,
Lecz twego trwania nigdy nie przekreśli.
Bowiem się z ducha wiedzie twa potęga -
Mijają ludzie, pozostaje księga.
Miłość się urwie najkraśniejszej wstążce,
Za mało mamy pięknych spotkań w życiu,
Lecz najpiękniejsze zawdzięczamy książce.
W godzinach smutku, tęsknoty, wesela,
Wracamy do niej jak do przyjaciela.
Księgo! tyś źródłem z którego wytryska
Strumień człowieczej nieśmiertelnej myśli.
Czas przez ruiny idzie i zwaliska,
Lecz twego trwania nigdy nie przekreśli.
Bowiem się z ducha wiedzie twa potęga -
Mijają ludzie, pozostaje księga.
Henryk Zbierzchowski (1881-1942)
Mogłabym jeszcze przytoczyć kilka wierszy o książce równie pięknych, ale może przy innej okazji...
Istnieje wiele argumentów, które
potwierdzają, że warto czytać książki;
że wynika z tego korzyść zarówno dla człowieka indywidualnie jak i dla całego
narodu.
Jim Trelease, amerykański propagator czytania dzieciom , autor książki
„Read-Aloud Handbook” (Podręcznik głośnego czytania) napisał: „Naród, który mało czyta, mało wie. Naród,
który mało wie, podejmuje złe decyzje — w domu, na rynku,
w sądzie, przy urnach wyborczych. Niewykształcona większość może
przegłosować wykształconą mniejszość — to bardzo niebezpieczny aspekt demokracji”. W skrócie powiedziałabym, że:
Kto
mało czyta - mało wie; kto mało wie,
często źle myśli, kto źle myśli – źle
wybiera; kto źle wybiera - źle żyje.
W jeszcze większym skrócie, wobec powyższego:
Kto mało czyta - jest duże prawdopodobieństwo, że źle żyje.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz